back to/înapoi la REPERTORIU

premiera: mai 2011
durata spectacolului: 35 minute
Printul fericit
dupa Oscar Wilde
spectacole
un spectacol de Laszlo Vadas
IRINA MELNIC

Viorica Stamate
Diana Mitulescu
Nicu Maruntelu
Marina Muntean
Mioara Dospina
Felicia Stefan
            
           Prinţul fericit, poate una dintre cele mai frumoase, dar şi triste scrieri ale lui Oscar Wilde, este povestea unui prinţ care îşi găseşte împlinirea după moarte. Regăsindu-se sub forma unei statui personificate, împodobită cu aur şi pietre preţioase, după  o viaţă de petreceri, huzur şi plăceri, prinţul se află în postura de observator ai propriilor supuşi. Numai că priveliştea nu era deloc în conformitate cu realitatea pe care o cunoscuse el în timpul vieţii. Marcat de imaginea acelei lumi, profită de întâlnirea cu un rândunel, pe care îl convinge să îi devină mesager, reuşind astfel să le transmită oamenilor nevoiaşi bijuteriile şi aurul cu care era împodobit, făcându-le astfel existenta mai uşoară. Lepădarea de învelişul strălucitor devine echivalentul descoperirii acelei lumini interioare care nu poate duce decât spre fericire. Rândunelul, ratând plecarea spre ţările calde, moare, iar statuia prinţului despuiată de ornamente este considerată fără valoare şi dărâmată. Cu toate acestea, cele două personaje pleacă împăcate, pentru că au descoperit fericirea. Fericirea însemnând dăruire. Dăruire de sine.

        Teatrul Anton Pann prin secţia sa de păpuşi caută să aducă în fata spectatorilor de toate vârstele texte dintre cele mai variate, cuprinzând teme esenţiale.
            De la pretextul acestei povesti, „Prinţul fericit”, a plecat şi regizorul László Vadas care, împreună cu distribuţia sa, a reuşit crearea unui spectacol ce captivează atât publicul tânăr, cat şi pe cel matur. Pariul cu acest text se considera a fi câştigat, având în vedere ambivalenţa publicului ţintă, mai ales că tinerii, atraşi mai degrabă spre subcultura şi idealuri false, nu ştiu sa viseze, iar cei maturi au uitat. 
            Mijloacele regizorale sunt din cele mai vaste, pornind de la preţuirea textului rostit cu sensibilitate de Irina Melnic, actriţa care folosindu-şi bogatul registru vocal conturează mai multe personaje (Povestitorul, Prinţul, Rândunelul, etc.), trecând prin jocul de umbre chinezeşti, unde trupa de păpuşari ai Teatrului „Anton Pann” – Viorica Stamate, Diana Mitulescu, Mioara Dospina, Felicia Ştefan, Nicolae Mărunţelu şi Marina Muntean, dovedind o corporalitate deosebita, reuşesc sa contureze lumea spectaculoasă din jurul Prinţului, ajunge la proiecţiile live din timpul reprezentaţiei ce au ca scop punerea în evidenţă a statuii, dar şi a expresivităţii faciale a actriţei principale. Nu în ultimul rând trebuie amintită muzica clasică care subliniază în mod organic emoţia spectacolului. Emoţia este cuvântul in jurul căruia se poate clădi descrierea acestui spectacol. Emoţie autentică, curată, vitală.

            Oscar Fingal O'Flaherty Wills Wilde se naşte al Dublin în 1854 într-o familie legată strâns de lumea cuvintelor. Tatăl, un medic cu veleităţi de scriitor, şi mama, poetă. 
           Activitatea sa literară se răsfrânge asupra mai multor domenii, fiind autor de poezii, povestiri, romane, dar şi piese de teatru. Mai mult de cât atât susţine numeroase prelegeri şi conferinţe de estetică în Statele Unite, Canada, Marea Britanie şi Irlanda. Printre cele mai importante lucrări se pot aminti comedia „Ce înseamnă să fi onest”, romanul „Portretul lui Dorian Gray” sau povestirea „Prinţul fericit”. 
          Cel mai cunoscut scriitor estetizant de limba engleza, un stilist remarcabil cunoaşte atât notorietatea, cât şi decăderea, fiind implicat în numeroase scandaluri şi procese datorită vieţii sale tumultoase. Se stinge la Paris în anul 1900 bolnav, uitat şi singur.
E o încântare!
Maria Sârbu - Jurnalul national